Social Icons

Wednesday, January 18, 2012

Μega XXL Special: Vietnam War Movies Part 4

Show me your WAR FACE!



Στο 4ο part του αφιερώματος, θα συνεχίσουμε εκεί που μας άφησε το part 3, παρουσιάζοντας άλλες δύο «critical» ταινίες για τον πόλεμο του Βιετνάμ οι οποίες είναι πιο πολύ in your face από ότι οι προηγούμενες δύο που παρουσιάστηκαν ήδη (Deer Hunter/Apocalypse Now) οι οποίες προηγούμενες δύο, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως μια «μεταφορά» και μια «παραβολή» αντίστοιχα.



Φτάνοντας λοιπόν στη μέση του «critical oriented» κύκλου του αφιερώματος ήρθε η ώρα να μπούμε για τα καλά στα βαλτωμένα νερά του Mekong Delta και να δούμε από πρώτο χέρι τι εστί να βρίσκεσαι μέσα στις ζούγλες της Ασίας among the Vietcong και το πως κανείς δεν μένει αθώος μέσα σε μια εμπόλεμη κατάσταση ή ακόμα χειρότερα δεν μένει σόφρων σε μια τέτοια κατάσταση, ακόμα και αν δεν έχει βρεθεί ακόμα μέσα σε αυτή.

Platoon και Full Metal Jacket πιστοί bad-ass motherfuckin’ maniacs. Lock and Load! Let’s Roll.


Platoon 1986
"The first casualty of war is innocence"

Το 1967-68, ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Oliver Stone βρέθηκε στο Βιετνάμ. Εν μέσω της κορύφωσης του Tet Offensive που είχε ως αποτέλεσμα το further escalation οf the war από τις Η.Π.Α.

Οι εμπειρίες του εκεί τον οδήγησαν στο να γράψει ένα σενάριο το οποίο ονομαζόταν «break» στο οποίο εκτός από τις εμπειρίες του, περιείχε και «σκιαγραφήσεις» πραγματικών ανθρώπων που συνάντησε στη παραμονή του στο Βιετνάμ και του έδωσαν έμπνευση για την δημιουργία διάφορων χαρακτήρων...Το σενάριο του «break» πήρε την μορφή του Platoon στα μέσα της δεκαετίας του 70’ με τον Oliver Stone να μην μπορεί να πουλήσει την ταινία για δύο λόγους.

Α) Πριν από την επιτυχία του Deer Hunter και του Apocalypse Now τα στούντιο δεν πίστευαν πως θα ήταν επιτυχία μια ταινία για το Βιετνάμ και πως ήταν δίκοπο μαχαίρι να γίνει μια τέτοια ταινία λόγω των «πληγών» και πληγών που άφησε όλη αυτή ιστορία στην Αμερικανική κοινωνία που το χάσμα ανάμεσα στις δύο πλευρές της, θύμιζε το χάσμα του εμφυλίου πολέμου (σ.σ μεταφορικά το λέω αυτό).

Β) Ακόμα και μετά την επιτυχία του Deer Hunter και του Apocalypse Now, τα μεγάλα στούντιο εξακολουθούσαν να έχουν την ίδια στάση αλλά και να προβάλουν ως δικαιολογία πως οι δύο αυτές ταινίες εξάντλησαν το «critical» θέμα και έτσι δεν πρόκειται να έρθουν λεφτά στα ταμεία με αποτέλεσμα να μην αξίζει το οικονομικό ρίσκο.

Ευτυχώς όμως η επιμονή του Stone τον δικαίωσε καθώς μερικά χρόνια αργότερα ήταν top of the game στο Hollywood έχοντας υπογράψει σενάρια όπως αυτό του Midnight Express και του Scarface. Ως big player πλέον πήρε το «πράσινο φως» να γίνει το σενάριο του ταινία και να σκηνοθετηθεί επίσης από τον ίδιο.


The Story: Ο Chris Taylor (Charlie Sheen), παρατά το κολλέγιο και δηλώνει εθελοντής στο Βιετνάμ καθώς πιστεύει πως είναι άδικο ως προνομοιούχος να γλυτώσει το drafting. Μόλις βρεθεί λοιπόν στις ζούγκλες της Ασίας ανακαλύπτει πως η παρουσία του εκεί τελικά δεν είναι και τόσο σημαντική όσο θα περίμενε, καθώς σε σχέση με τους υπόλοιπους της platoon του δεν έχει τις «εμπειρίες» της μάχης και την «ψυχολογία» για τον πόλεμο που έχουν αυτοί.

Παρόλα αυτά όμως αρχίζει και δένεται με τους ανθρώπους που απαρτίζουν τη μονάδα του ενώ θαυμάζει τους δύο επικεφαλής της. Τον Staff Sergeant Robert Barnes (Tom Berrenger) και τον Staff Sergeant Elias Grodin (Willem Dafoe) για διαφορετικούς λόγους τον καθένα.

Όμως όταν μια παράνομη εκτέλεση σε ένα χωριό συμβεί, η platoon χωρίζεται σε δύο στρατόπεδα. Αυτό του Elias και σε αυτό του Barnes. Έτσι σταδιακά ο Chris οδηγείται σε ψυχολογικό meltdown καθώς μάχεται για την επιβίωση του. Μια επιβίωση που αφορά δύο μάχες. Αυτή κόντρα στον εχθρό και αυτή ανάμεσα στους άνδρες της διμοιρίας του.

Εν κατακλείδι: Πολλοί λένε πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να δεις μια ταινία για το Βιετνάμ αφού έχεις δει το Αpocalypse Now...Αλλά αυτή η άποψη είναι εντελώς άστοχη.

Vietnam Memorial Wall στη Washinghton
Γιατί πολύ απλά το Apocalypse Now θα μπορούσε να διαδραματίζεται σε οποιονδήποτε πόλεμο. Άλλωστε η πρώτη του ύλη, η νουβέλα Heart Of Darkness εξελίσεται στο Κονγκό.

Παρά λοιπόν το setting στο Βιετνάμ, το οποίο δουλεύει εξαιρετικά στο Apocalypse, η συγκεκριμένη ταινία χάνει στην ουσία σε πόντους γιατί απλά το setting του θα μπορούσε να ήταν οποιαδήποτε πολεμική σύγκρουση. Αντίθετως όμως το Platoon είναι φτιαγμένο ξεκάθαρα για τον πόλεμο του Βιετνάμ και μόνο για το Βιετνάμ και fuck me, το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό και όχι μόνο.
 
O Oliver Stone κατάφερε με το Platoon να φέρει in your fucking face όχι μόνο τα πολλά πρόσωπα της παράνοιας του πολέμου γενικά, αλλά να σου φέρει μέσα στη γαμημένη μούρη σου τον πόλεμο του Βιετνάμ συγκεκριμένα και μόνο. Το σερβίρισμα του είναι raw, dirty, honest, powerfull. Κανείς δεν μένει «αθώος» στο Platoon. Κανείς δεν είναι ο «ήρωας». Οι Barnes and Elias μπορεί να δείχνουν πως είναι το «κακό» και το «καλό» αλλά κανείς τους δεν είναι «άγγελος» ούτε «σατανάς». Ουσιαστικά κανείς μα κανείς δεν είναι «αθώος» όλοι θα πληρώσουν ένα κομμάτι της ψυχής τους...μπορεί και ολόκληρη.

Fun Fact: Στην ταινία έχει ρόλο ο νεαρός Johnny Depp. Ο Stone έλεγε πως ο μικρός θα γίνει τοπ όνομα στο μέλλον, αλλά δεν του έδωσε το πρωταγωνιστικό ρόλο καθώς μικροέδειχνε πάρα πολύ.


Full Metal Jacket 1987

"In Vietnam The Wind Doesn't Blow It Sucks"
 
Oι τεράστιες επιτυχίες των Deer Hunter, Apocalypse Now και Platoon, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ασυγκίνητους τους ανθρώπους της Warner με αποτέλεσμα το ιστορικό στούντιο να χρηματοδοτήσει την δεύτερη ταινία στην δεκαετία του 80’ του Stanley Kubrick, ο οποίος ετοιμάζε αρκετό καιρό μαζί με τον Μichael Herr το σενάριο, λαμβάνοντας έμπνευση από τη νουβέλα The Short Timers του Gustav Hasford.

Ο Kubrick λοιπόν ένιωθε πως είχε κάτι να πει και αυτός για τον πόλεμο στο Βιετνάμ και αφού μας είχε φέρει τις χαρές του τσεκουριού, της υπερ-βίας και του πυρηνικού ολοκαυτώματος στις προηγούμενες δουλειές του αποφάσισε να κάνει την δεύτερη ταινία του την δεκαετία του 80’ η οποία ήταν το Full Metal Jacket.


To Trailer δεν αποδίδει δικαιοσύνη στο πόσο γαμάτη είναι η ταινία, αλλά είναι το official.

Τhe Story: Η ταινία μας χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο ακολουθεί τις ψυχικές και σωματικές δοκιμασίες μιας ομάδας νεοσύλλεκτων στο Parris Island (boot camp of U.S Marines) επικεντρώνοντας το βλέμα της στη σχέση μεταξύ των Drill Instructor Sergeant Hartman (R. Lee Ermey/real life sergeant και βετεράνος του Βιετνάμ) και των Privates «Pyle» (Vincent D’ Onofrio) και «Joker» (Matthew Modine).

O Hartman θέλει να μετατρέψει σε killing fuckin breathing machines τους marines του με αποτέλεσμα η συνεχής πίεση του προς στον Pyle να τον μεταμορφώνει σε έναν πραγματικό cold blooded και ασταθή πνευματικά φονιά. Κατά την διάρκεια της «μετάλλαξης» του Pyle, βλέπουμε παράλληλα τον δισταγμό του Joker να παρέμβει με αποτέλεσμα οι τρείς άνδρες να ορίσουν τη μοίρα τους από μια σειρά δράσεων και αντιδράσεων που έγιναν ή δεν έγιναν.


Real Life Pic από την μάχη της Hue City 1968
Στο δεύτερο μέρος ακολουθούμε τον Joker στο Βιετνάμ έχοντας αναλάβει ρόλο ανταποκριτή για λογαριασμό του στρατού και του Stars And Stripes. Εκεί λοιπόν τον βλέπουμε να αυτοσαρκάζεται για το γεγονός πως μπήκε στους marines για να γίνει killing machine, κάνοντας συνεχείς αναφορές στο duality of man, στο ying και το yang κτλ.
 
Όμως όταν η «εύκολη» φαινομενικά δουλειά του διακόπτεται από το Τet Offensive πέφτει με τα μούτρα στην πραγματική μάχη και εν τέλει θα πρέπει να διαλέξει αν είναι όντως μια killing machine ή ένας laid back πραγματιστής-παρατηρητής, κατά την διάρκεια της real life μάχης που έγινε στη Hue City στις 30 Ιανουαρίου του 1968.

Εν κατακλείδι: Ζώντας τον πόλεμο ζεις μια τρέλα, ζώντας τον πόλεμο του Βιετνάμ ζεις την παράνοια και ο Kubrick δίνει ρέστα όπως μόνο αυτός ξέρει. Το Full Metal Jacket είναι ένα εκπληκτικά εκρηκτικό κοκτέιλ ομορφιάς, απελπισίας, χιούμορ και παράνοιας εν μέσω του πολέμου στο Βιετνάμ. Δεν περιγράφω άλλο...Eπος πραγματικό.

Το μόνο που θα κάνω όμως είναι η ειδική αναφορά στη τεράστια μορφή R. Lee Ermey. O άνθρωπος προσλήφθηκε ως τεχνικός σύμβουλος, λόγω πως ήταν πραγματικός Sergeant και βετεράνος του Βιετνάμ, για το πρώτο μισό της ταινίας που διαδραματίζεται στο boot camp του Parris Island. Ο ίδιος όμως επέμενε να πάρει το ρόλο του Drill Sergeant, αλλά ο Kubrick δεν του τον έδινε.

Του στείλε λοιπόν μια βιντεοκασσέτα με 15 λεπτά προσβολών προς τους νεοσύλλεκτους (που φυσικά δεν υπήρχαν στο πλάνο) κατά την διάρκεια των οποίων είχε βάλει ανθρώπους, πίσω από την κάμερα, να του πετάνε πορτοκάλια και άλλα αντικείμενα ώστε να τον αποσπάσουν. Επί 15 λεπτά ο R. Lee έδινε ρέστα χωρίς ποτέ να σκύψει, να προφυλαχθεί ή να χάσει τα λόγια του. Αυτό ήταν...Πήρε το ρόλο και χάρισε μεγάλες στιγμές. Τα λόγια είναι περιττά...Ίσως από τους καλύτερους ηθοποιούς στο Ηοllywood για «ειδικές αποστολές»...Hands down…Respect.

Fun Fact: Full Metal Jacket ονομάζονται γενικά χωρίς να μπούμε σε τεχνικά κατεβατά, οι σφαίρες για «μαλακούς» και «σκληρούς» στόχους.


!Play it loud Mutha!  Μusic Encore: Judas Priest/Killing Machine, Sodom/Among The Weirdcong...Manowar/Kill With Power, W.A.S.P/ On Your Knees.  RESPECT στους τύπους που έχουμ μοντάρει τα τραγούδια των Sodom με real footage από τον πόλεμο του Βιετνάμ. !Play it loud Mutha!




7 comments:

  1. Full metal jacket σε συνδυασμό με Manowar και Priest!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Αμά σου λέει Full Metal το μυαλό δεν πάει αλλού.
      Ήθελα να χώσω και ολίγο Overkill rotten to the fuckin core αλλά το φυλάω για μετά.

      Delete
  2. Φίλε ο λοχίας δεν υπάρχει,οι ατάκες του είναι απίστευτες.. όπως και δεν ήξερα ότι ήταν πραγματικός λοχίας. Είναι επικό όλο αυτό που έχεις κάνει.. χαρά στο κουράγιο σου...

    http://www.youtube.com/watch?v=lkouQTzH2zY

    ReplyDelete
    Replies
    1. Very much apreciated. Μονόθαλμο Φίδι ευχαριστεί Καννίβαλο από τον Cybertron για τα καλά του λόγια. Και φυσικά έρχεται και η συνέχεια με τα επόμενα parts. To χω πάρει ζεστά όσο δεν πάει.

      Ξέχασα παραπάνω να γράψω πως ο τύπος είχε δυο καρέ εμφάνιση στο Αποκάλυψη Τώρα στην σκηνή της επίθεσης με τα ελικόπτερα και πως είχε πάρει ρόλο Drill Sergeant στο Boys From Company C. Επίσης θα τον αναγνωρίσεις στα remake του Texas Chainsaw. Παίζει τον "ημιτασιόν" Σερίφη...Απολαυστικός ειδικά στο beginning. Μεγάλος καρακτερίστας.


      Έπος το κομμάτι. Είναι από τις μπάντες του ενός δίσκου και μετά μαύρο σκοτάδι ενώ έδειχναν πως είχαν μέλλον. Αλλά τότε υπήρχε ανταγωνισμός όχι μαλακίες. Αν έβγαιναν τώρα και ήταν 20 χρονών θα τους έπαιρναν πίπες.

      Tσίμπα μια βρωμιά NWOBHM.

      http://www.youtube.com/watch?v=Hz-9kIrLHZs

      Και επειδή είμαι σουπερ τσίμπα και άλλη μια U.S μεταλιά από καρακάλτ μπάντα και αδικοχαμένη (γαμώ τα τροχαία μου γαμώ σ.σ τα τίναξε ένας από δαύτους και το διέλυσαν)

      http://www.youtube.com/watch?v=l5xIRrG_BO8

      Delete
  3. Τότε φίλε βανάκι και live.. όχι μια συναυλία και dvd..

    καυλώνουμε με Excalibur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Έτσι έτσι. Πέταξα και άλλο στο παραπάνω ποστ. Γαμώ τις βιασύνες μου.

      On the road φίλε φτιάχνονται οι μπάντες. Να φοράνε τις σκουπιδοσακούλες για μπλουζάκια επειδή δεν έχουν τίποτα να φορέσουν μόνο και μόνο για να κάνουν άλλη μια γαμημένη πρόβα. Και μετά σου λένε ορισμένοι μαλάκες γιατί πάτε και βλέπετε μπάντες που υπάρχουν 30-40 χρόνια. Γιατί γαμάνε ρε φίλε γιατί παρά τα φράγκα με το καμιόνι δεν ξέρουν να κάνουν κάτι άλλο στη ζωή τους. Μια ζωή στο δρόμο, στο στούντιο, στο αεροπλάνο και στη συναυλία. Μια ζωή ολόκληρη με μόνη ενέργεια τον κόσμο. Αυτό μένει στο τέλος ούτε τα πάρτι ούτε τα φράγκα. Το αίσθημα πως είσαι ΘΕΟΣ πάνω σε μια σκηνή και από κάτω αγέννητοι όταν εσύ ξεκινούσες και έχτιζες το όνομα σου. Συνομήλικοι, μικρότεροι, μεγαλύτεροι τα πάντα όλα. Αυτό μετράει πιο πολύ από όλα.

      Και από την άλλη μια στρατιά από μπάντες που ποτέ δεν έκαναν το peak που ήθελαν να συνεχίζουν ασταμάτητα ακόμα και αν παίζουν μπροστά σε 100 άτομα. Στα παπάρια τους. Heavy Metal Or No Metal At' All.

      WE ARE THE VOICE OF THE CULT!
      http://www.youtube.com/watch?v=Oc88DU8dzQg&feature=related

      Delete
  4. Πολύ METAL το αφιερωμα φιλος... fuck yeah... \../

    ReplyDelete